Home > Blogs en meer > Blogs > Win het vertrouwen van je klant terug, word voorspelbaar!
MM Voorspelbaarheid

Win het vertrouwen van je klant terug, word voorspelbaar!

24-09-2020 Vertrouwt jouw klant niet dat je de operatie of dienstverlening onder controle hebt? Is je beschikbaarheid niet voorspelbaar? Verstoringen of incidenten zijn de aartsvijand van vertrouwen en klanttevredenheid.

Je klant wordt ontevreden en vervolgens wordt de druk opgevoerd. Je moet keer op keer overtuigen dat iedereen snoeihard werkt en er alles aan gedaan wordt om problemen op te lossen of te voorkomen. Stress en frustratie volgen, niet alleen bij jou, maar ook bij de medewerkers en zeker bij de klant. De reactie hierop is meestal om nog harder te gaan werken en te investeren in kennis. Maar dit is juist niet de oplossing.

Paradox van voorspelbaarheid

Uiteraard is het mogelijk (niet makkelijk) om met de juiste data en tools te voorspellen wanneer ernstige verstoringen (P1, stilstand, uitval, calamiteiten) gaan gebeuren. Zo kun je ze ook voorkomen. Zolang er niets verandert in je dienstverlening, producten en diensten, werkwijzen en omgeving kun je op deze manier bijna alle verstoringen gaan voorspellen, niet alleen de zware jongens.

Ok, helaas, die vlieger gaat dus niet op. We kunnen dus maar beperkt voorspelbaar zijn over wanneer een verstoring of incident gaat optreden. Maar dat is nog niet alles.
Je kunt namelijk ook voorspelbaar worden door oplossnelheid, aanpak, communicatie en transparantie. Ken je dat, klanten die alle details precies willen weten omdat ze het niet vertrouwen?

De schijnbare tegenstelling is dat klantvertrouwen enorm stijgt wanneer je voorspelbaar bent in een goede aanpak en manier van communiceren, ongeacht of je dienstverlening of operatie werkelijk minder, of kortere verstoringen heeft.

Hoe dan?

De oplossing is om niet harder te werken maar juist slimmer. En wanneer je daar visueel over communiceert heb je de 2 belangrijkste pijnpunten opgelost. Met slimmer werken en visueel communiceren bedoel ik werken volgens een beproefde structuur en methodiek.

Hoe ziet dat er dan uit?

Nou, bijvoorbeeld zo, met de Problem Solving Pitstop:

Waarom helpt dat?
  • Verstoringen worden structureel, beter en sneller opgelost en voorkomen
  • Het zorgt voor een continu sterk lerend vermogen
  • Brengt consistent een transparante visuele manier van communicatie

Wanneer je dit structureel toepast, oogst je 4 belangrijke voordelen:
  1. Je wordt er steeds beter in. Lerend vermogen komt met herhaling
  2. Problemen worden sneller en effectiever opgelost met zo’n aanpak
  3. Je bent voorspelbaar! Je klant weet hoe je problemen aanpakt, weet hoe er over gecommuniceerd gaat worden en wordt maximaal geholpen door visuele communicatie in plaats van lappen tekst en lange rapporten.
  4. Je bespaart tijd door de effectieve aanpak en communicatie en daardoor minder vragen van je klant

Wellicht wel het belangrijkste is dat dit een bewezen weg is naar hogere klanttevredenheid en minder interne stress en frustratie. Bewezen? Jazeker, ik heb dit al bij een flink aantal klanten geïmplementeerd met heel veel succes.

Wil je eens van gedachten wisselen over deze principes en de resultaten? Neem gerust contact met me op.





Meer Blogs

7benefitsKlein

CoThink Event Mapping

15-03-2024 CoThink Event Mapping is een gestructureerde methode die je gebruikt bij Root Cause Analyse, probleemoplossing en besluitvorming. Het is met name populair in alle situaties waar het begrijpen van systemen of processen en hun onderlinge relaties cruciaal is.  Schrijf je in.

Het probleem is dat er vaak een overload aan informatie is en daardoor ontbreekt het overzicht. Dat voelt overweldigend en hoe weet je nou dat je volledig bent? Wij begrijpen dat Problem Solving of een RCA lastig kan zijn, weinig voortgang heeft en lang duurt. Dat is waarom in de afgelopen 20 jaar al honderden bedrijven CoThink Event Mapping gebruiken. Groot voordeel bovendien, de internationale toepasbaarheid ongeacht cultuur.

IS_isNOT

Visual IS-IS NOT

12-09-2023 Een plaatje zegt vaak meer dan woorden en we snappen dan meestal direct wat er wordt bedoeld. De kunst is om het plaatje eenvoudig te houden. Maar eenvoud is moeilijk. Eenvoud kost tijd. Eenvoud kost bloed, zweet en tranen.

cothink filmpje

CoThink bij Buitengewoon Nederland

29-10-2022 Ter inspiratie, wat heb je nodig om van brandjes blussen en pleisters plakken naar duurzaam oplossen te komen...