Home > Blogs en meer > Referenties > Wat levert de CoThink RCA methode op bij Equans klanten

Wat levert de CoThink RCA methode op bij Equans klanten

16-05-2023 Stel je voor, er is een waterleiding gesprongen en het water spuit over de elektriciteitsleidingen. Er ontstaat plasvorming in de kelder en de productie stopt door kortsluiting van een kritische installatie. Het gebeurde bij een grote opdrachtgever. Een Root Cause Analysis (RCA) haalde snel de oorzaken naar boven.

De grondoorzaak achterhalen

Natuurlijk wil je geen herhaling van een dergelijk incident. Daarom organiseerde de opdrachtgever op aanraden van Equans een Root Cause Analysis (RCA) sessie. In zo’n sessie komen alle betrokkenen samen om de grondoorzaak te achterhalen. De RCA is uitgevoerd in bijzijn van de opdrachtgever en de betrokken technici en veiligheidskundigen. Verder was er een coach van CoThink aanwezig om de Equans facilitator bij te kunnen staan.
Tijdens de sessie werd duidelijk dat de storingsmelding niet adequaat is afgehandeld. De waterdetectoren en pompen in de kelder functioneerden niet door nalatig onderhoud. Daarbij kon de gebruiker zonder toestemming of sleutel de waterinstallatie en hoofdspanning afkoppelen. Met de opgedane feiten en kennis van deze RCA-sessie nemen de opdrachtgever en het onderhoudsteam de nodige preventieve acties.

Problemen oplossen én voorkomen bespaart tijd en kosten

Een RCA-sessie helpt om niet alleen de problemen op te lossen, maar ook om te voorkomen dat deze in de toekomst opnieuw kunnen gebeuren. Door het gebruik van een gestructureerde aanpak zet je oorzaken en gevolgen overzichtelijk onder elkaar. Onduidelijke oorzaken worden direct geanalyseerd, Zo pas je een betrouwbaarheids- en risicoanalyse toe. Dit zorgt voor een gerichte aanpak van de problemen waardoor je tijd en kosten bespaart.

Een RCA door de afdeling Maintenance Engineering

Onze maintenance engineers zijn opgeleid en gecertificeerd door CoThink om RCA-sessies te faciliteren. Dit soort situaties helpt Equans je graag voorkomen bij jouw opdrachtgevers. Neem contact met Equans op bij vragen over grote veiligheidsincidenten, kritische storingen, onduidelijke verantwoordelijkheden na storingen of terugkerend falende apparatuur.

Auteur: Udemar Alexander (udemar.alexander@equans.com) van de afdeling Maintenance Engineering Equans

Meer

Snel resultaten met Problem Solving trainingen bij OMRIN

03-12-2021 Het bedrijf Omrin (Fries voor ‘kringloop’) zet zich in om afval optimaal in te zamelen, grondstoffen terug te winnen en duurzame energie te produceren. Ze doen dit met succes voor gemeenten, bedrijven en instellingen in noord-midden Nederland. Zo'n 30 medewerkers volgden een problem solving training om gestructureerd storingen aan te pakken en te voorkomen.

stora enso kln

300 nieuwe Problem Solvers bij Stora Enso Langerbrugge

20-04-2020 Stora Enso Langerbrugge vlakbij Gent is een papierfabriek die gerecycleerd papier voor kranten en magazines maakt, op basis van 100% afvalpapier. Om de processen en installaties optimaal te benutten zijn ze gestart met een Lean programma. Een van de onderdelen is gestructureerd problemen oplossen én voorkomen met Root Cause Analyse.

Indaver refFoto

Wat de RCA methode betekent voor Indaver

16-05-2019 Indaver past met succes de RCA methode van CoThink toe; hogere beschikbaarheid, hogere betrouwbaarheid en lagere kosten.