Home > Blogs en meer > Whitepapers > Leren van grote incidenten
doolhof

Leren van grote incidenten

19-01-2022 Op 24 juni 2019 werd Nederland geconfronteerd met de impact van een groot telecomprobleem: het noodnummer 112 was in heel Nederland urenlang op geen enkele manier bereikbaar! Niet verwonderlijk dat de betrokken dienstverleners maar ook de ministeries en de landelijke politiek snel antwoord wilden hebben op vragen als โ€œHoe heeft dit kunnen gebeuren?โ€ en vooral โ€œHoe gaan we dit in de toekomst voorkomen?โ€.

Grote incidenten zoals deze zijn weliswaar erg vervelend, maar zijn ook een geweldige kans om te leren. De grote samenloop van omstandigheden die bij dergelijke gebeurtenissen optreden zijn zelden te voorzien en mede daarom zeer interessant om goed te analyseren.

Tijdens een in samenwerking met de NVDO georganiseerd webinar deelde Ron Vonk van CoThink zijn jarenlange ervaring als facilitator van Root Cause Analyses. Dit is zijn ervaring van de analyse van het 112-incident en van vele andere grote incidenten en problemen. Hij gaf daarbij antwoord op vragen als:
  • Wie betrek je รฉn op welke manier, bij een incidentanalyse?
  • Hoe creรซer je een veilige omgeving voor deelnemers, zodat de feiten boven tafel komen en maximaal van elkaar wordt geleerd?
  • Hoe zorg je ervoor dat de totale samenloop van omstandigheden wordt bepaald, zowel qua techniek, proces, communicatie en (crisis)management?
  • Hoe rapporteer je op een efficiรซnte en effectieve wijze over zo'n groot incident, zonder te vervallen in dikke rapporten?

Bekijk hier de presentatie (pdf) met incidentanalyse aanpak, RCA-visualisaties en belangrijkste tips. Wil je meer weten, neem dan even contact op met Ron Vonk.

Meer Whitepapers

OTeng220

Leergang Operational Technology Engineer

08-07-2021 Unieke samenwerking voor een unieke nieuwe leergang!

Door de toenemende mate van automatisering in productie-omgevingen ontstaat er een nieuwe discipline op het snijvlak van Engineering en IT: Operational Technology (OT). Bekijk de introductiepresentatie van deze leergang.

geslaagd

Problem Solving & Root Cause Analyse: Skills for Life

22-05-2020 Problem Solving is een vaardigheid die je in iedere functie nodig hebt.

RCAincomp2

RCA op de werkvloer

20-01-2020 Maatwerk training voor jouw bedrijf