19-01-2022 Op 24 juni 2019 werd Nederland geconfronteerd met de impact van een groot telecomprobleem: het noodnummer 112 was in heel Nederland urenlang op geen enkele manier bereikbaar! Niet verwonderlijk dat de betrokken dienstverleners maar ook de ministeries en de landelijke politiek snel antwoord wilden hebben op vragen als “Hoe heeft dit kunnen gebeuren?” en vooral “Hoe gaan we dit in de toekomst voorkomen?”.
Grote incidenten zoals deze zijn weliswaar erg vervelend, maar zijn ook een geweldige kans om te leren. De grote samenloop van omstandigheden die bij dergelijke gebeurtenissen optreden zijn zelden te voorzien en mede daarom zeer interessant om goed te analyseren.
Tijdens een in samenwerking met de NVDO georganiseerd webinar deelde Ron Vonk van
CoThink zijn jarenlange ervaring als facilitator van Root Cause Analyses. Dit is zijn ervaring van de analyse van het 112-incident en van vele andere grote incidenten en problemen. Hij gaf daarbij antwoord op vragen als:
- Wie betrek je én op welke manier, bij een incidentanalyse?
- Hoe creëer je een veilige omgeving voor deelnemers, zodat de feiten boven tafel komen en maximaal van elkaar wordt geleerd?
- Hoe zorg je ervoor dat de totale samenloop van omstandigheden wordt bepaald, zowel qua techniek, proces, communicatie en (crisis)management?
- Hoe rapporteer je op een efficiënte en effectieve wijze over zo'n groot incident, zonder te vervallen in dikke rapporten?
Bekijk
hier de presentatie (pdf) met incidentanalyse aanpak, RCA-visualisaties en belangrijkste tips. Wil je meer weten, neem dan even contact op met
Ron Vonk.