Home > Blogs en meer > Whitepapers > Problem Solving and Root Cause Analyse
geslaagd

Problem Solving & Root Cause Analyse: Skills for Life

23-05-2022 Problem Solving is een vaardigheid die je in iedere functie nodig hebt.

We hebben trainingen voor alle niveaus en verschillende situaties, want waarom zou je moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Problem Solving hoeft helemaal niet moeilijk te zijn, maar het wordt je soms wel moeilijk gemaakt. En dat motiveert niet.
Uit de psychologie weten we dat mensen gemotiveerd raken als ze het gevoel krijgen dat iets lukt, dat je er wat aan hebt én dat het betekenis heeft. Zo hebben we onze trainingen ook opgebouwd. Dat maakt een CoThink-training bijzonder.
Afgestemd op jouw behoefte en wens om te blijven groeien. Schaalbaar van eenvoudig naar stapsgewijs complexer zodat je tussen de verschillende levels kunt schakelen. We geven je hier alvast een gouden tip: begin met de feiten in plaats van een brainstorm.

Je leert methoden die direct van toegevoegde waarde zijn bij Six Sigma, Lean, ITIL, Agile, Business Excellence, etc.

Welk type probleem
De aanpak hangt af van het type probleem en de context. Daarom maak je altijd eerst een inschatting van de impact. Daarmee bepaal je de beste aanpak, de urgentie èn wie je nodig hebt.
Een praktische indeling:
  • Dagelijkse operationele afwijkingen
  • Afwijkingen die zich herhalen en/of met grote impact
  • Afwijkingen die complex, business critical zijn

Wie zijn betrokken:

Bij het oplossen van problemen zijn altijd meerdere personen betrokken die een verschillende rol hebben en soms zelfs meerdere rollen vervullen. Visualiseren welke rol je hebt en wat je relatie met het probleem is, helpt om verantwoordelijkheden duidelijk te maken en acties te benoemen. Zeker als een probleem het label business critical krijgt of in een crisis, dan is het scheiden van de rollen cruciaal.

De experts – leveren kennis, ervaring en informatie over feiten en uitgevoerde acties
De probleemeigenaar – beschikt over de middelen, de autoriteit en voelt de noodzaak
De facilitator – geeft visuele structuur, past logica toe en organiseert de groepsdynamiek

Bij de dagelijkse operationele afwijkingen heb je meestal geen facilitator nodig. Voor dit type probleem is de beheersing van Problem Solving & RCA Essentials meestal voldoende.


3 skill levels 
Voordat je een training kiest is het handig om jezelf af te vragen; Wat wil ik leren? Wat heb ik hiervoor nodig? Ons trainingsaanbod is daarop aangepast. Wil je meer info, klik dan op één van onderstaande levels.





























Meer Whitepapers

doolhof

Leren van grote incidenten

19-01-2022 Op 24 juni 2019 werd Nederland geconfronteerd met de impact van een groot telecomprobleem: het noodnummer 112 was in heel Nederland urenlang op geen enkele manier bereikbaar! Niet verwonderlijk dat de betrokken dienstverleners maar ook de ministeries en de landelijke politiek snel antwoord wilden hebben op vragen als “Hoe heeft dit kunnen gebeuren?” en vooral “Hoe gaan we dit in de toekomst voorkomen?”.

OTeng220

Leergang Operational Technology Engineer

08-07-2021 Unieke samenwerking voor een unieke nieuwe leergang!

Door de toenemende mate van automatisering in productie-omgevingen ontstaat er een nieuwe discipline op het snijvlak van Engineering en IT: Operational Technology (OT). Bekijk de introductiepresentatie van deze leergang.

RCAincomp2

RCA op de werkvloer

20-01-2020 Maatwerk training voor jouw bedrijf